آغاز رویا روی سپاه ایران و پرتغال برای فتح هرمز

پس از معاهده میناب که بین ایران وانگلیس برای فتح هرمز انجام شد . امام قلی خان به بندر عباس برگشت امام قلی بیگ با کشتی ها ی انگلیسی به سمت جزیره هرمز حر کت کردند و آماده رویارویی با نیروهای پرتغالیها شدند اما چون بعد از چند روز انتظار عکس العملی از طرف سپاه پرتغالی ها مشاهده نشدبه سوی قشم راه افتادند در قشم شاه قلی بیگ سردار ایرانی و سپاهیان او قبلا قلعه را محاصره کرده و راه فرار از خشکی را بر روی پرتغالیها بسته بودند . قوای ایرانی در تاریکی شب خود را به کنار قلعه رساندند و سه روز آن را به توپ بستند آقای روی فرایر فرمانده کشتی های پرتغالی تسلیم شد و پس از فتح قشم نیروهای ایرانی به بندر گامبرون (بندر عباس ) برگشتند تا خود را برای حمله به هرمز وآزاد سازی آن جزیره آماده سازند.

مقدمه آزاد سازی هرمز

شاه عباس برای آنکه بهانه ای برای حمله به نیروهای پرتغالی در جزیره هرمز بدست آورد به واسطه ای امام قلی خان امیر الامرای فارس به قنبر بیگ خان سالار ولایت لار دستور داد که دعوی مالکیت دولت ایران به جزیره هرمز را مطرح سازد و مانند گذشته مطالبه ای خراج سالانه نماید .

همان طور که پیش بینی می شد پرتغالی ها پیشنهاد و درخواست او را رد کردند. امام قلی خان چون از نتیجه مذاکرات آگاه شد خود با سپاهی بزرگ از شیراز به لار رفت و یکی از سرداران خود به نام شاه قلی بیگ را با سه هزار سپاه ایرانی و عرب به جزیره قشم روانه ساخت و نخست ورود و خروج شناورها ی پرتغالی از جزیره هرمز را به بندر عباس و قشم را ممنوع کرد سپس خود با سپهسالار خویش امام قلی بیگ از لار به بندر عباس آمد و مقدمات ملاقات با نمایندگان دولت انگلیس را که در میناب بسر می بردند فراهم ساخت تا ضمن تشریح اهداف و برنامه های خود کمک نظامی آنها را برای حمله به نیروهای پرتغالی در هرمز جلب نماید.

نمایندگان و فرمانده هان کشتی های انگلیسی با آنکه قبلا راضی نبودند اما با ملاحظات مواضع خود در ایران نهایتا در اصول زیر به توافق رسیدند :

1.قلعه هرمز با تمام ابزارالات جنگی و غنایم موجود در آن به انگلیسی ها واگذارگردد ودولت ایران اگر مایل بود قلعه دیگری به خرج خود در جزیره بنا کند.

2.در آمدهای گمرکی از آن به بعد بطور مساوی بین طرفین تقسیم شود و کالاهای انگلیسی از پرداخت عوارضمعاف گردند.
3.هر گاه در اثر کمک نیروهای انگلیسی ایرانی ها بر پرتغالی ها پیروز شدندغنایم جنگی بطور مساوی بین دو طرف تقسیم شود .

4.پس از جنگ اسیران مسیحی به انگلیسی ها و اسیران مسلمان به ایرانیان تحویل شوند.

5.دولت ایران نصف هزینه کشتی ها وخورد وخوراک و حقوق کار کنان کشتی و خسارات جنگ بعهده بگیرد و برای کشتی ها باروت و مواد جنگی فراهم سازد.

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست: