ارتباط با ما

سلام از این که به وبلاگ ما سر زدید متشکریم .جهت ارتباط با ما می توانید به آدرس زیر ایمیل بزنید و هر سوالی که راجع به جزیره هرمز یا موضوعات فرعی دیگر دارید بپرسید.
alihormoz@gmail.com

قلمرو ملوک هرمز

زمانی که شاه اسماعیل صفوی روی کار آمد (906-930هجری قمری)قلمرو هرموز شامل :میناب مغستان نواحی قطیف .قطر . وقلعه هایی جزایر کیش و قشم و بحرین و غیره بود.
در این دوران بود که پرتغالی ها برای حکام هرمز و مردم آن به صورتهای مختلف ایجاد مزاحمت و درد سر می کردند .از جمله اینکه کشتی های پرتغا لی هرچه داشتند به غارت می بردند باید دانست که در این زمان آواز هرمز اسب های آن مروارید خلیج فارس به همه جا از جمله اسپانیا رسیده بود .
در سال 1504 میلادی یک کشتی از هرموز به کلکته رسید که حامل انواع کالا های مصرفی مانند:برنج . فرش. پیاز .سیر.گردو ونیز بازهای شکاری و پرندگان کوچک بود وهمه این عوامل موجب توجه بیش از پیش پرتغا لیها به هرموز گردید.

جمعیت قدیم هرمز

به قول دن گارسیا در شهر هرمز دو هزار تا سه هزار خانه است و جمعیت شهر نزدیک به چهل هزار نفر می باشد مردم چه مسلمان جه عیسوی به فارسی سخن می گویند هندو در هرمز فراوان است و عده یهودیان بسیار اندک ونزدیک به صد نفر است که بیشتر فقیر وتهی دست هستند عده پرتغالیهای هرمز نیز گذشته از سربازانی که آنجا ازدواج کرده اند از دویست خانوار نمی گذرد .
حاکم هرمز قدرت بسیار دارد وچون پادشاهی زندگی می کند غلام وکنیز هم در خانه ها ی هرمز زیاد است.

شن سیاه (سرمه )



جالب است بدانید که ...
شن جزیره هرمز بواسطه سیاهی و براقی در قدیم برای خشکانیدن مرکب به روی خط می پاشیدند .پرتغالی ها ی مقیم هرمز از این شن به هندوستان وتمام دارالتجاره های خود می فرستادند و غربی هایی که برای خرید امتعه شرق به لیسبون می رفتند صحت واصل بودن متاع را از صورت فاکتورش می شناختند که خطش با شن سیاه ریز هرمز آلوده بوده و به اطمینان همین علامت از روی خرید فاکتور صد در صد منفعت می بردند اما کم کم تجارت خوش باوری مشتری ها را مغتنم شمرده فرستادن از شن به لیسبون برده و فاکتور جعلی ساختند وقیمت آن امتعه را بالات بردند و در دنیای تجارت تقلب آغاز شد.

تاریخچه هرمز



در سال 1507 میلادی برابر 913 هجری قمری آلبوکرک دریا سالار پرتغالی به هرمز حمله کرد، وپادشاه آنجا را خراجگذار دولت پرتغال ساخت.اما ثروت افسانه ای و شکوه وجلال هرمز او را وسوسه نمود تا پا را فراتر بگذارد ودر سدد تسخیر و تصرف کامل ان برآید و سرانجام در سال 1514 میلادی یعنی حدود 7 سال بعد باز به آنجا حمله کرد واین بار جزیره هرمز را به تصرف کامل خود در اورد وقریب 115 سال در تصرف کامل پرتغالی ها بود.

سر انجام در سال 1622 میلادی شاه عباس دستور آزادی هرمز را صادر کرد ودلاور مردان ایرانی به سرداری امام قلی خان در نبردی جانانه هرمز را از چنگ پرتغالی ها خارج ساختند وپرچم ایران را بر فراز جزیره ای که ثروت و موقعیت آن چشم ها را خیره کرده بود به احتزاز در آورد.

موقعیت استراتژیک جزیره هرمز


بدون تردید تنگه هرمز که درست در جنوب جزیره هرمز واقع شده یکی از مهمترین وحساسترین ابراهای بین المللی است وتسلط بر آن از آرزوهای دیرین جهان گشایان وجهان با انواع و اقسام کالا مخصوصا مواد نفتی از این تنگه می گذرد طول تنگه 187 کیلومتر و عرض آن در تنگ ترین نقطه 46/69 کیلومتر وعمق آن در حوزه لارک حدود 36 متر می باشد.

قلعه پرتغالیهای هرمز


این قعله که در ظلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد. مهمترین باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالیها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قله به فرمان آلفونسوآلبوکرک دریا نورد پرتغالی در سال 1570 میلادی در محلی موسوم به مورنا احداث شد.قله به شکل چند ضلعی نا منظم است. ساختمان ان بسیار مستحکم است وو دیوارهای به قطر 5/3 متر با چند برج به ارتفاع 12 متر دارد.تاسیسات قلعه شامل آب انبار .کلیسا .برجهای دیدبانی. زندان. اتاق فرماندهی واتاق هایی با سقف هلالی است.در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالیها در ایران داده شد این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح گردید.

ضربالمثلهای هرمز



کاغور و زاغور

این ضرب المثل بیشتر بین ماهیگیران رواج دارد و نشانگر صبوریت است

این ضرب المثل می گوید که ماهیگیری صبر لازم دارد وتنها آدمهای صبور

می توانند خوب صید کنند البته این ضرب المثل در موارد مشابه نیز کار برد

دارد یکی از ضرب المثل هایی که تا اندازه ای همین مفهوم را بیان می کند

این ضرب المثل است که "گر صبر کنی زغوره حلوا سازی "
برگردان کلمات بومی به فارسی :
کاغور: قلاب ماهی گیری (در این جا به ماهی گیری اطلاق می شود )
زاغور : آدم صبور و شکیبا (در این جا به ماهیگیر صبور اطلاق می شود )

جزیره هرمز




جزیره هرمز مانند صدفی با42 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 10 میلی شهر بندر عباس و در میان خلیج فارس قرار گرفته است.سطح جزیره هرمز را طبقات سازندههای رسوبی وآتشفشانی تشکیل داده است وطبقات نمکی نیز به صورت تپه های قسمت اعظم جزیره را پوشانده اند واکثر از جنس نمک طعام می باشند .بتند ترین نقطه آن 186متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگترین قطر آن8کیاومتر است.


استخراج و صدور خاک سرخ جزیره هرمز یکی از مهمترین منابع در آمد اهالی است .نمک آبی و سنگ لاشه از دیگر معادن این جزیره است .

هرمز در سفر نامه ابن بطوطه



:سپس مسافرت کردم از شهرهای هرمز و هرمز شهری است بر ساحل دریا و آن را مغستان هم مینامند (مقصود میناب کنونی

) ومقابل آن دریا هرمز جدید است که بین این دو سه فرسخ راه است و رسیدم به هرمز جدید وآن جزیره ایست که شهر انرا جرون خوانده می شود وآن شهری است زیبا و بزرگ ودارای بازارهای مملو از کالا ومردم مرسی وهند وسند است و از آنجا کالای تجارتی هند به عراقین وفارس وخراسان حمل میگردد و در این شهر سلطان ساکن است واین جزیره راه یک روز است واکثر آن شوره زار است و کوههای نمکی وآن نمک چرکین است واز ان نمک درست می کنند. ایرانیها برای زینت درست کرده اند مناره هائی که چراغ بر آن می گذارند.
آن چشمه های آب نیست و حوضهای از ساروج ساخته شده وآب باران در آن ذخیره می کردند دیده می شده و آن در نزدیکی شهر است (منظور همان برکه های آب است) می آورند با خیک پر از آب می کنند و در پشت خود حمل ممی نمایند تا دریا وآب می دهند قایقها وسفینهای کوچک را همچنان به خوراکشان ماهی و خمایست که از بصره وعمان برای آنها می آورند آب در این جزیره قیمتی است ودر شهر از از این آب ها می آورند. از عجایبی که دیدم سر ماهی بود که بر در مسجد جامع شهر بین مسجد و بازار نصب کرده بودند که سوراخهای دو چشم آن همچنان دو در بود که از یک در داخل و از در دیگر خارج می شدند ودر جزیره ملاقات می نمودند.
...ادامه دارد.


اولین پست

قصد ما از راه اندازی این وبلاگ معرفی دید نی های جزیره ی هرمز می باشد امیدواریم که در این کار موفق باشیم البته با کمک شما عزیزان .